Mycket blir förlåtet så länge vi får ta med oss små friska bebisar hem.

I alla fall för stunden. 


Men hur vi upplevde våra förlossningar påverkar oss mycket. Hur vi ser på vården, oss själva som föräldrar och hur vi tar oss an våra bebisar. Det kan göra att vi får förlossningsdepression, PTSD, det kan också göra att vi går därifrån stärkta som individ och som förälder. Det kan göra att amningen går lättare eller svårare. Vår förlossning påverkar oss på flera olika sätt och det är viktigt att förbereda er inför förlossningen för att få bäst chans till en positiv förlossning.

Wilmisjpg

Hur ser din drömförlossning ut? Vad är du rädd för? Varför är du rädd för det? Vad gör dig lugn och trygg?

Många som skrivit till mig är rädd för smärtan och för att spricka. Många vill ha all bedövning som går för att inte känna smärtan. Men bedövningen (eda = epidural) ökar risken för fler interventioner som ökar risken för klipp och sugklocka. Med det sagt, vad är värst? Kan vi hitta andra metoder för att lindra smärtan?

Förutom andra smärtlindrings metoder så är tryggheten och stödet det viktigaste. Det som gör att du kan hantera smärtan betydligt mycket bättre. Vi har enormt många fantastiskt duktiga barnmorskor och undersköterskor i vårt avlånga land. Men som det ser ut just nu på de allra flesta ställen så får du inte kontinuerlig vård. Så därför är det viktigt att du och din partner/stödperson har förberett er och gärna har med er en till stödperson (mamma, syster, kompis, doula!) för att kunna skapa större förutsättningar för att du ska få den förlossningsupplevelse du vill ha.❤️

Ps. Att använda sig av Eda är inte automatiskt = större bristningar/ klipp och sugklocka. Och att inte använda sig av eda är inte = att större bristningar/klipp kan hända! Allt är inte svart eller vitt men bra att veta om riskerna.